Utbildningsminister Gustaf Fridolin lyfter hedersfrågan i skolpolitiken | dinarattigheter
Till bloggarkivet

Utbildningsminister Gustaf Fridolin lyfter hedersfrågan i skolpolitiken

Den 14 September, 2017

Utbildningsminister Gustav Fridolin besökte under onsdagen 13 september Fryshuset i Stockholm för att delta i en hearing om skolans roll i problemet med hedersrelaterat våld och förtryck.

artikelbild-1576x820-8

Utbildningsminister Gustav Fridolin besökte under onsdagen 13 september Fryshuset i Stockholm för att delta i en hearing om skolans roll i problemet med hedersrelaterat våld och förtryck. Under sitt tal nämnde Fridolin att skolpolitiken mot hedersrelaterat våld och förtryck kan beskrivas i fyra delar. Nedan följer en kort sammanfattning av dessa fyra delar:

  • Skolans styrdokument
  • ”Det uppstår ibland situationer i skolan som är svårhanterliga, som när föräldrar kräver att deras barn inte ska följa med på en utflykt eller inte vill att man ska leka med pojkar eller hotar att man ska välja en annan skola om inte de normer man själv i den situationen håller för rätt ska gälla. Då får skolans styrdokument inte lämna någon tveksamhet i hur skolan ska hantera den typen av situationer. Föräldradialog är såklart viktig i alla sammanhang men barns rättigheter får inte vara föremål för kompromissande.”

  • Tydligare statligt engagemang
  • ”När en skola har problem så ska det inte längre vara så att kommun och stat står i varsin ringhörna och pekar på varandra och säger att den andra borde göra någonting, utan man ska kunna jobba tillsammans.”

  • Fler pedagoger
  • ” Att man vet vad man ska göra när någon kommer och berättar om att man far illa eller känner sig osäker på något sätt. När man är för få i en personal, när lärarna springer från den ena lektionen till den andra saknas ofta det där utrymmet att våga ställa den där frågan som blir så avgörande för att relationen till eleven byggs upp. Man riskerar också missa elever som far illa och utsätts för kontroll eller upplever hedersföreställningar och ett upprätthållet hedersförtryck på skolan mellan eller under lektionerna, för att man inte har tiden att röra sig bland eleverna i de miljöerna elever finns.”

  • Det direkta stödet
  • ” Här är elevhälsan helt avgörande. Elevhälsan både i samverkan med lärare, ofta är det lärare som får veta någonting om en elev som far illa eller mår dåligt på något sätt, men också elevens egen relation till elevhälsan.”

Viktiga kontakter

SOS Alarm

112

www.sosalarm.se

BRIS

116 111

www.bris.se

Polisen

114 14

www.polisen.se

Rädda barnen

www.rb.se

Ungdomsmottagningen

www.umo.se

Kvinnofridlinjen

020-50 50 50

Tjejjouren

www.tjejjouren.se

Kvinnojouren

www.kvinnojouren.se