Tillbaka till dinarattigheter.se

För lärare

klicka här för att

lämna sidan nu!

arrow-icon
arrow-icon

Klicka för att

lämna sidan nu!

För vissa unga är skolan det enda fönstret mot omvärlden.

Som lärare spelar du en viktig roll för att upptäcka och förebygga hedersförtryck. Här får du lära dig hur hedersrelaterade normer påverkar flickor och pojkars liv, hjälp att tolka signalerna och förslag på handlingsplaner och lektionsupplägg.

Läs mer

Rekommenderade sidor

Hedersrelaterat våld och förtryck

Om heder, förtryck och kontrollmekanismer.

Läs mer
Lektionsförlag

Skapa lektioner som tar upp jämlikhet och heder.

Till lektioner
Så upptäcker skolan utsatthet

Lär dig se signaler och göra handlingsplaner.

Läs mer

"Jag förlorade min lillasyster"

En pojkes berättelse

Familjen kom fyra månader efter mig. Jag är äldsta bror och min mamma behövde mera tid på sig att ordna allt. Jag behövde åka före. Jag har fyra småbröder och tre, eller två systrar.

Jag hann med att fixa skola och lägenhet till dem medan jag började mitt nya liv här. När mamma kom och de hade flyttat hit var det jättejobbigt för alla. Mamma mådde inte bra och hennes tålamod var dåligt och hon slog mina syskon, de små i alla fall. Hon skrek och skällde jättemycket och för att det inte alltid skulle bli stort bråk så tog jag över. Jag försökte lära min familj vad som gällde här och det var inte alltid lätt.

Min pappa och min andra bror försvann utomlands och det tog lång tid innan vi fick reda på vad som hade hänt. Min bror dödades, vet jag nu men pappa lever och är ok. Vi skypar ibland. Han vill också komma hit men det skulle inte vara bra för någon, men jag saknar honom. När min äldsta syster, M, började i skolan startade problemen. Hon började vara så sur hemma och mamma och hon var ofta osams.

Mamma försökte få henne att fatta att hon behövdes hemma men hon ville hellre plugga eller sitta vid datorn. Mammas humör blev värre och efter ett tag under ett gräl förstod mamma att syster hade en vän i skolan som hon gillade.

Mamma bad mig prata med syster och berätta att det inte går… Jag sa snälla, snälla, inte göra så, det blir inte bra… Syster blev så arg och grät och vi blev osams och ja… Jag råkade slå henne för hon var verkligen så arg. Jag sa till henne att hon inte FÅR, hon kan inte bestämma. Jag var tvungen att ta hand om mamma som grät och hon är också sjuk och så.

När mamma blir ledsen så lägger hon sig på golvet och ber och säger saker som är otäcka. Hon pratar om döden och hon har hotat oss med att dränka sig i ån. Hon kan inte simma. Mina syskon kan inte heller simma.

“Min syster försvann och de hittade henne inte förrän efter två veckor. Hon låg i vattnet och polisen kom och frågade oss om allt.”

Min syster försvann och de hittade henne inte förrän efter två veckor. Hon låg i vattnet och polisen kom och frågade oss om allt. Hon kunde ju inte simma. Jag vet inte. Mamma kunde inte språket så bra.

De tror att jag… men det går inte att bevisa vad som hände. Snälla, jag skulle aldrig kunna göra något med min syster. Åh, jag saknar min fina, fina syster. Men det var inte jag…

A har ofta kontakt med sin pappa via internet. Pappan har lovat bort A till en flicka som är hans kusin. Hans pappa vet inte att A har en flickvän här i Sverige som är född i ett annat land. Han kan aldrig berätta det för honom för att det skulle få stora konsekvenser för hela familjen och släkten som är kvar i hans hemland.

Diskutera med kollegor eller elever

  • Vad har A för roll/position i familjen?
  • Varför kunde A inte rädda sin syster?
  • Varför kan inte A berätta för sin familj om sin flickvän?
  • Hur kommer liv att se ut för A om tio år?
  • Vad händer med de andra syskonen?
Läs fler berättelser

Viktiga kontakter

SOS Alarm

112

www.sosalarm.se

BRIS

116 111

www.bris.se

Polisen

114 14

www.polisen.se

Rädda barnen

www.rb.se

Ungdomsmottagningen

www.umo.se

Kvinnofridlinjen

020-50 50 50

Tjejjouren

www.tjejjouren.se

Kvinnojouren

www.kvinnojouren.se