Övergripande principer och ansvarskedja
Skolan är en statlig angelägenhet och ett flertal övergripande principer gäller enligt skollagen (2010:800). Här står det bland annat ...
- att skolan är till för barn,
- att alla barn ska ha lika tillgång till utbildning,
- att det ska tas hänsyn till barns olika behov,
- att utbildning en ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära,
- att utbildningen ska främja de mänskliga rättigheterna och aktivt motverka alla former av kränkande behandling,
- att barnets bästa är utgångspunkten för all utbildning,
- att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet,
- att utbildningen ska vara icke – konfessionell,
- att utbildningen i vissa fall får ha en konfessionell inriktning om deltagandet är frivilligt
Skolplikt, en fundamental princip
Skolplikten regleras av 7 kap. 3 § Skollagen.
Enligt 2 kap. 18 § första stycket i regeringsformen har alla barn som omfattas av den allmänna skolplikten rätt till kostnadsfri grundläggande utbildning i allmän skola.
Skolplikten gäller grundskolan. Skolpliktiga elever ska delta i hela utbildningen, dvs. all verksamhet som organiseras i skolan.
Gymnasieskolan är en frivillig skolform. Om man går i gymnasiet har man plikt att följa undervisningen.
En statlig angelägenhet med en ansvarskedja som startar hos staten.
Ansvarskedjan för skolan kan illustreras på följande sätt: