Tillbaka till dinarattigheter.se

För lärare

klicka här för att

lämna sidan nu!

arrow-icon
arrow-icon

Klicka för att

lämna sidan nu!

Motståndet är en signal

En lärare berättar

Under arbetet med Arkan Asaads roman ”Stjärnlösa nätter” (2011), mötte jag motstånd från ett par killar. En var upprörd över att Arkan skrev om saker som ska stanna inom familjen. Killen hävdade även att Arkan ljög. En annan var så trött på allt som har med ”det där” att göra. Han sa att han lever med det varje dag och orkar inte med det i skolan också.Ingen av killarna tvingades att läsa romanen. Arbetet med ”Stjärnlösa nätter” fortsatte dock i klassrummet. Motståndet är en signal om att det finns ett behov att arbeta med de frågor som väcker motståndet och det kan visa sig i olika skepnader. Det kan vara ett högljutt protesterande eller ett tyst avvikande från lektionssalen. Oavsett hur det visar sig ska vi bemöta det. Det viktigaste är inte att avlägsna motståndet så fort som möjligt utan att hantera situationen. Var nyfiken och fråga eleven, efter lektionen, vad som händer. Lyssna och be eleven berätta mer.I mitt fall sa den första killen att Arkan ljög och då pratade vi inledningsvis om att författare har frihet att skriva precis vad de vill. Han sa att han själv aldrig vill gifta sig och kommer inte behöva göra det heller. Jag frågade om det fanns syskon och hur situationen såg ut för dem. Det visade sig att killen hade en äldre syster som är gift med en kusin, hon hade inte tvingats betonade han. Han sa vidare att Arkan inte respekterade sin familj eftersom han hängde ut dem i boken. Jag berättade att Arkan i det här fallet hade bett om pappans tillåtelse att ge ut boken och att pappan hade gått med på det.

Den andra killen var trött på ”det där” och det visade sig att det fanns en syster som hade fått hjälp av socialtjänsten att lämna familjen men som nu hade återvänt. Under lektionerna brukade killen framhålla att alla har rätt att leva som de vill. Jag tror att den här killen ofta fick höra av omgivningen att systern är en dålig tjej och att han hade misslyckats att hålla koll på henne. Att killen inte ville läsa boken till att börja med har jag stor förståelse för och vi bestämde att han skulle läsa en annan roman men vara med i klassens samtal och övningar.

Motståndet mot boken försvann efter en tid och båda killarna läste ut den. De deltog även aktivt i klassrumsaktiviteter och lämnade in de skriftliga uppgifter som var kopplade till läsningen.

Viktiga kontakter

SOS Alarm

112

www.sosalarm.se

BRIS

116 111

www.bris.se

Polisen

114 14

www.polisen.se

Rädda barnen

www.rb.se

Ungdomsmottagningen

www.umo.se

Kvinnofridlinjen

020-50 50 50

Tjejjouren

www.tjejjouren.se

Kvinnojouren

www.kvinnojouren.se